اسمع معانا

[frame="7 80"][/frame]

الأربعاء، 2 سبتمبر 2009

أبلة مريم....وميس قدرية الإتنين علموني عربي!!!



عندما كنت في الصف الرابع الابتدائي...وكنت بعد لا أعرف شيئا يذكر عن النحو والعربي ...لكني كنت في مدرسة خاصة..ولا زلت أذكر أول يوم لي في هذا العام...حينما دخلت علينا هذه الآنسة الصغيرة وعرفتنا على نفسها بأنها أستاذة مريم معلمة اللغة العربية الجديدة في المدرسة....وكنا جميعا جالسات متعجبات نحملق فيها بدهشة فظيعة.

لم يكن تعجبنا لأنها معلمة جديدة في المدرسة وإنما كان كل التعجب من أنها كانت تتحدث بالفصحى وكأنها لغتها الأم،وظللنا جميعا نسألها في ارتياب من أي بلد أنت؟وعندما أجابتنا أنها من مصر مثلنا;سألناها إذا كانت قد عاشت عمرها كله في إحدى الدول الغريبة التي تتحدث بالفصحى،فأجابتنا أن لا،حتى فهمنا أن هذا هو أسلوبها في تعليمنا اللغة العربية.


كم كانت قاسية علينا !!كم كنا نكرهها!!!وما أشد وأقسى وأصعب اختباراتها!!!

لكننا بمرور الوقت ومرور ثلاثة أعوام معنا..أحببناها واحترمناها احتراما شديدا،عندما كانت تأتي حصة النحو لم أكن أشعر أننا طالبات تتلقى العلم...وإنما كنت أستشعر أننا علماء نناقش مسألة نحوية.

وخرجنا من المدرسة والتحقت بمدرسة الثانوي وعندما كنا نقابل (أبلة مريم)كانت تلقانا ببرود,وفي مدرسة الثانوي كانت من تدرس لنا اللغة العربية هي (ميس قدرية)كانت في شدة الطيبة في غاية اللطف و....(الجهل)..نعم لم تكن تعرف شيئا عن الفصحى ولا حتى عن التربية الإسلامية...عندما كنا نقابلها كانت ترحب بنا بحفاوة وتهزل وتضحك معنا...ولكنها في النهاية معلمة...وليست وظيفة المعلم هو أن يضحك ويهزل مع طلابه.

ومن يومها عرفت حينما تصير معلمة اللغة العربية(ميس)ويصير معلم اللغة العربية (مستر) فقل على العلم السلام...قد أتفوق في النحو ..وقد أصير أفضل ممن علموني إياه.....لكن في النهاية يظل المعلم الذي وضع اول خطوة لي في هذا الطريق هو من أتذكره مهما كبر شأني ...فمتى يعود التعليم (أبلة مريم) ونتخلص من (ميس قدرية) في كل المواد؟!

ومهما وضعوا امتحانات للمعلمين,ومهما ضرب المعلم الطلاب حتى القتل,فلن تصير(ميس قدرية)(أبلة مريم)أبدا إلا حين يتغير نظام التعليم جملة وتفصيلا.

مي

هناك تعليقان (2):

  1. السلام عليكم

    لأه معلش بقي بعد إذن سيادتك يعني
    طبعا مقدرش ادبا أنكر فضل أبله مريم علينا في اللغة العربية
    بس ده ميديهاش مبرر أبدا ..لا إنها تقابلنا ببرود و لا إنها حتي تضربنا

    أولا بقي يا ستي تقابلنا ببرود ده
    ميدلش علي أي حاجة غير إن اللي كان بينا مجرد شغل ..و ظيفة وبس
    و مجرد أستاذة عايزة تثبت جدارتها في مادتها و خلاص
    مش
    حد بتعامل معانا كإننا بناته

    طيب مأبلة صباح
    كانت قمة في التفوق و بجد لم أجد أبدا مثيلا لها في الدراسات و عمرها مقابلتنا ببرود
    ده كانت بجد بتعاملنا كإنها بناتها جدااااا
    مع إن فرق السن اللي بينا و بين أبلة صباح أكبر من اللي بينا و بين أبلة مريم
    يعني المفروض يكون السلوك ده من أبله مريم أكتر منه منم أبلة صباح

    ثانيا بقي يا ستي الضرب ده أكتر حاجة بتستفزني بجد
    يا بنتي أنتي نسيتي و لا إيه
    حملة لا للضرب لما كنا الأمينة و الأمينة المساعدة
    و أد إيه أبلة مريم كانت بتنتقضة بشده و أد إيه كرهناها ساعتها
    و بعدين بجد ليه الضرب
    هو مش المفروض إن إحننا بنتعملم علشان يبقالنا كرامة في المستقبل طيب حيبقالنا كرامة و إحنا بنضيع كرامتنا علشان نوصلها !!!!!!!!!!!

    ردحذف
  2. أيوة يا سلمى أنا فاهمة رأيك جدا

    بس أنا بتكلم عن قيمة التعليم نفسه في الوقت دة,بتكلم عن إن المدرس يبأة متمكن من مادته جدا سواء معلومات أو طريقة تقديم
    وعاملة حساب إن الناس متعرفش مين أبلة مريم ولا ميس قدرية أصلا هم بس مجرد مثال على كدة

    ثانيا أنا مش بدافع عن الضرب بالعكس أنا كلمتي كانت معاناها انتقاد للمدرس إللي ضرب طفل دة إللي كانوا جايبينه من شهور كدة ضربه فموته ى
    فأنا كان قصدي لا اللطف الزائد والدلع والرقة هم إللي مطلوبين من المرس ولا الشدة لدرجة القتل ...لا الشدة رمز الشطارة ....ولا حبي للمدرسة عشان هي طيبة وأنا بعرف أهزر معاها براحتي تبأة هي مدرسة شاطرة.
    أبلة صباح طبعا كانت شاطرة جدا ما قولتش حاجة بس أنا بجيب مثال في مادة عمرها ما حتتصلح يعني النحو دة مادام أول حد كان فاشل مع البني آدم فيه لو جابوله سيبويه نفسه مش حيتعدل وأنا شفت ناس كتير فضل النحو دة عقدة حياتها لحد يوم امتحان العربي في تالتة ثانوي وما صدقه خلصه منه مع إنه كان بياخد مع أشطر الناس في العربي.
    لكن التاريخ وكدة لو أنا كنت قابلت حد وحش قبل أبلة صباح وبعدين قابلت أبلة صباح كان سهل جدا مشكلة المادة دي تتحل عندي

    وأصلا إحنا كنا في مدرسة فظيعة لو فضلت أذكر أسامي الناس إللي كانت كويسة فيها وإللي مالهاش زي مش حيتعدوا ...وأنا اخترت أبلة مريم بالذات لأسباب:
    أولا : لإن فعلا هي بتعاملنا ببرود بعد ما طلعنا ودي حاجة خلتني مش مرتبطة بيها عاطفيا ورغم كدة لسة أثرها عليا كمعلمة مأثر فيا دليل على إنها فعلا كانت ممتازة وعشان ما يبقاش كلامي نابع من عاطفتي نحيتهم
    ثانيا :لأن هي إللي أنا قابلت نقييييض كبييير ليها إللي هو ميس قدرية حد فعلا مايعرفش أي حاجة خااالص عن المواد إللي بيدرسها بجد كانت بتقومنا إحنا نشرح وكانت ما بتعرفش تعرب خااالص
    لكن الباقيين كانوا معندهمش ضمير عايزينا ناخد دروس معاهم...مكسلين يشرحوا..كدة يعني.

    ردحذف